Maklumat Lajnah

~ Perhatian !! ~

BIAR ISLAM JADI SANJUNGAN,ILMU JADI PENYULUH KEHIDUPAN

~Jom Cari Redha Allah~

~Jom Cari Redha Allah~

Saturday, October 25, 2008

SOLEHAH.. episode 2

Pucuk kepada problemo aku ni adalah berkisarkan kepada sorang pompuan. Solehah namanye. Dia ni sama kuliyah dengan aku. Orangnya baik dan cantik. Maklumlah anak kacukan. Si ayah Belanda dan si Mak pulak Cina. Remix gitu…

Kalau korang nak tau, Solehah ni baru aje menganut agama Islam sebulan yang lepas. Asalnya dia adalah sorang Kristian. Kata orang, masa zaman Kristian dia dulu, si Solehah merupakan sorang kaki Church. Tapi Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Allah akan berikan petunjuk kepada sesiapa yang diingini-Nya. Dan Alhamdulillah, Solehah telah terpilih...

Nama asal Solehah adalah Sara. Dia banyak belajar pasal Islam dari kawan- kawannye di kolej ketika di Malaysia dulu. Dengar- dengarnya, masa subjek Pendidikan Agama Islam diajar, Solehah ni sering turut serta. Hm... Benarlah firman Allah,

“ Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri yang mengubahnya...“

Berbalik kepada permasalahan aku tadi... Aku kenal Solehah sejak dari awal first sem lagi. Ye la, orang Malaysia tak banyak pun. Boleh aje nak hitung ngan jari. Enam orang je dari kalangan batch aku dari Malaysia. Empat Melayu, dan dua orang lagi Cina (termasuk si Solehah) .

Korang mesti tertanya- tanya ... kenapa masalah aku ni baru je timbul... sedangkan aku kenal dia sejak awal first year lagi... Hm.. jawapan aku adalah.. Masa Solehah masih Kristian, aku tak pernah langsung, aku ulang ’tak pernah lagsung’.. tertarik dengan dia. Bukan setakat pikir, pandang pun tak pernah (melainkan secara tak sengaja).

Tapi sejak dia masuk Islam, ntah lah... aku jadi macam kagum dengan dia. Dari ’kagum’ tu lah yamg membawak kepada ’berkenan’ dan ’suka’.. Hm.. Jiwang...
TO BE CONTINUED...

No comments: