Maklumat Lajnah

~ Perhatian !! ~

BIAR ISLAM JADI SANJUNGAN,ILMU JADI PENYULUH KEHIDUPAN

~Jom Cari Redha Allah~

~Jom Cari Redha Allah~

Wednesday, December 29, 2010

Mari Beramai-ramai....

Assalamualaikum...salam sejahtera,
InsyaAllah pada esok 30 haribulan 12 tahun 2010 bersamaan 24 Muharam akan diadakan satu majlis untuk memasak bubur asyura..
Oleh yang demikian diharap kepada semua warga UMK dapat turun beramai-ramai bagi memeriahkan majlis tersebut...
maklumat adalah seperti berikut:
bertempat di: belakang dewan terbuka UMK
masa bermula: 6 pagi-4 ptg
syukran jazilan...
p/s: semua ahli JT dan Jt fan club, bagi yg berkesempatan masa dan berkelapangan diwajibkan hadir...^^

Friday, December 24, 2010

Teka-teki Imam Ghazali

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali = "
Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = "
Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah
MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = "
Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = "
Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = "
Semua itu benar, tapi yang paling berat adalahMEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = "
Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = "
Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri "


"sampaikanlah walau satu ayat"..

Monday, July 12, 2010

Kempen JOM SOLAT

Assalamualaikum w.b.t

Bermula pada 12 julai 2010 bersamaan dengan 1 syaaban 1431 H, jawatankuasa Teman Universiti Malysia Kelantan (JT-UniPeN) kan mengadakan kempen JOM SOLAT. Oleh yang demikian semua warga Universiti Malaysia Kelantan dialu-alukan untuk bersama-sama menjayakan aktiviti yang dijalankan.

Bersama-samalah kita mengimarahkan surau, moga segala urusan dipermudahkan dan dirahmati Allah..


Abu Hurairah menceritakan bahawa beliau mendengar Rasulullah bertanya kepada sahabatnya: "Adakah kamu percaya bahawa kotoran melekat pada tubuh seorang yang mandi lima kali sehari dalam sungai yang mengalir di depan rumahnya?"


Jawab sahabat: "Tidak, kotoran tidak akan melekat pada tubuhnya."

Sabda Rasulullah: "Begitulah umpamanya kesan solat yang dikerjakan lima kali sehari. Dengan limpah rahmat Allah, ia menghapuskan segala dosa."

Jabir menceritakan bahawa Rasulullah bersabda: "Lima kali solat setiap hari itu adalah seumpama sebuah anak sungai yang dalam mengalir di depan pintu rumah seseorang yang mandi dalamnya limakali sehari."

Antara aktiviti yg diadakan

BIL

PERKARA

TARIKH/MASA

1

Bacaan Al-Mathurat

Setiap hari selepas Subuh dan Asar

2

Berbuka Puasa

Setiap hari isnin dan khamis

3

Usrah

Selepas Maghrib hari jumaat dan sabtu

4

Kelas Hafazan

Setiap hari selepas Subuh.

5

Kelas Al-Quran

Selepas Isyak hari Rabu

6

Kelas Tafaqquh

Selepas maghrib hari Isnin, selasa, khamis

7

Bacaan Surah Al-Mulk & Tadarus Al-Quran

Setiap hari selepas Isyak

8

Bacaan Fadilat Amal

Setiap hari selepas Zohor

9

Usrah Muslimah

Setiap Sabtu selepas Subuh

10

Kuliah Bulanan

Minggu keempat setiap bulan

11

Bengkel Imam dan Azan

Setiap hari sabtu bulan Ramadhan

Wednesday, July 7, 2010

...Entrepreneurship Is Our Trust...

USAHAWAN

Allah S.w.t telah berfirman yang bermaksud : Dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa-apa yang diusahakannya. Bahawasanya usahanya itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya). Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna. (Surah al-Najm : 39-41)

Trilogi hidup manusia menjadikan ramai yang meletakkan usahawan merupakan golongan penggerak ekonomi yag dilihat sebagai golongan yang kaya, mewah dan mempunyai banyak wang. Kuasa wang memungkinkan perjalanan sebagai usahawan kian rancak, meyakini dengan wang segala-galanya boleh dilakukan, sedang hakikat sebenar tanpa menyedari bahawa usahawan adalah milik ALLAH S.W.T...

Dunia yang kaya dengan hasil bumi diteroka, perut bumi di gali dan diproses menjadi bahan sekunder seperti minyak, gas asli, arang batu dan lain-lain. Malah, hutan juga menjadi sumber penting dalampenghasilan kayu, rotan dan buluh dihasilkan dengan kreativiti sebagai produk yang bermutu tinggi. Malahan sumber semula jadi seperti air dan angin dijadikan penjana kuasa yang menguntungkan...

Usahawan memanipulasi kesemua sumber ini dengan menggunakan tenaga manusia yang sanggup bekerja untuk mereka dengan dibayar upah. Para usahawan juga memperdagangkan segala produk yang terhasil daripada sumber-sumber tersebut untuk menjana keuntungan dan kekayaan...

Hakikat nyata, seharusnya sebagai usahawan patut menyedari dan bersyukur kepada Allah s.w.t atas penyediaan segala macam sumber asli untuk diproses. Allah tidak mengenakan sebarang cukai untuk mengambil haknya sebaliknya hak Allah diberikan secara percuma...

Sebagai pelajar sememangnya perlu untuk menyedari hakikat ini sebelum menempuhnya dalam realiti perjalanan hidup akan datang sekaligus mengajar diri untuk bersedia dalam apa jua yang mendatang membuatkan diri semangat untuk terus berjuang...Dan Allah Maha mengetahui segala.

SIKAP USAHAWAN

Kajian menunjukkan bahawa usahawan adalh seorang yang yakin kepada keupayaan mereka untuk mengawal takdir kendiri.

Hal ini bersesuaian dengan kata-kata Saiyidina Umar r.a :
"Jangan ada seorang antara kamu yang enggan mencari rezeki dan hanya berkata : 'Ya Allah, berilah rezeki kepadaku' Sedangkan dia tahu bahawa langit tidak menurunkan hujan emas atau perak "

Kekuatan sifat takwa seorang usahawan sering menghasilkan rezeki yang tidak diduga sepertimana firman Allah s.w.t yang bermaksud :

"..Sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (daripada segala perkara yang menyusahkan)serya memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya..." (Surah al-Talaq : 2-3)

Disebabkan kepercayaan ini, ramai usahawan bertindak dengan cara yang amat individualiustik dan sebahagiannya bergerak cergas dan aktif dengan kadar yang luar biasa.

Tindakan ini melahirkan sikap sanggup menerima terlalu banyak kerja dalam satu masa yang tidak mampu ditanggung oleh orang biasa. Untuk menangani bebanan kerja ini, mereka memerlukan kesabaran yang luar biasa yang tidak mampu dimiliki oleh orang biasa.

seorang usahawan juga terlalu asyik membangunkan reputasinya serta mempunyai sikap super dedikasi kepada sebuah konsep, produk ataupun usaha perniagaannya.

MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

Keusahawanan ialah satu bidang kerja yang sangat mulia serta dipandang tinggi dalam Islam.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

"Lebih baik seorang yang membawa tali, lalu memikul seberkas kayu api, dan menjualnya, lalu dia memperoleh nafkah daripada usahanya dan tidak memerlukan bantuan orang lain daripada meminta-minta daripada orang, sama ada orang tersebut memberikannya atau tidak. kerana tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang dibawah. Mulakan (sedekah) dengan orang yang bawah tanggunganmu"
(Diriwayatkan daripada Abu Hurairah oleh Muslim dalam kitab Sahih Muslim pada bab zakat)


Rasulullah s.a.w juga bersabda yang bermaksud :
" Tidak ada makanan yang dimakan oleh seseorang yang lebih baik daripada hasil usaha tangannya sendiri. Nabi Daud a.s makan daripada hasil usahanya sendiri"
(Riwayat Bukhari)




Selamat menempuh semester baru kepada semua pelajar UMK, juga selamat datang kepada junior baru, moga pengajian kita di universiti keusahawanan ini akan sentiasa di redhai Allah...Tuntut dan carilah sebanyak mungkin ilmu yang Allah anugerahkan. Salam ukhuwah.


...petikan dari buku Langkah Bijak Usahawan Terbilang...
to be continue

Friday, July 2, 2010

Ini Pun Dakwah

Jika bertemu maka berilah salam

Ucapan salam adalah langkah pertama memulakan perkenalan. Perkenalan akan makin mantap sekiranya diikuti dengan berjabat tangan disertai dengan wajah yang berseri dan senyuman. Kemudian barulah, perkenalan dilanjutkan dengan lebih detail.Jika tidak kelihatan, maka carilah.Sekiranya orang yang anda kenal sudah lama tidak dilihat dalam tempoh yang tertentu, maka carilah tahu. Samada melalui telefon, sms, FB atau apa-apa cara sekalipun.

Jika sakit, maka jenguklah

Setiap orang akan tiba waktunya merasai kesakitan, kegembiraan atau kesedihan. Sekiranya mendengar sahabat yang dalam keadaan sakit, maka jenguklah. Seeloknya membawa hadiah atau buah tangan.
“Hendaklah kalian saling member hadiah , kerana hadiah itu menjadikan kalian saling mencintai” (HR Malik dalam Al-Muwatha’)
Di tempat sahabat anda, anda akan dapat berkenalan dengan sahabat-sahabatnya yang lain. Maka semakin banyak kenalan anda.

Jika diundang, maka penuhilah.

Apabila diundang, maka hendaklah dipenuhi. Dengan dipenuhi, maka akan lebih erat ukhuwah antara sahabat-sahabat.

Jika bersin dan mengucapkan “hamdalah” maka jawablah “yarhamukallah”
Apabila duduk di sebelah orang yang belum dikenali, lalu orang itu bersin, maka hendaklah menoleh kepadanya dengan wajah yang berseri-seri sambil mengucapkan “yarhamukallah”. Tentunya hal ini menjadikan titik permulaan kepada perkenalan.

Jika meninggal dunia, maka iringilah

Jika sebelum meninggal, anda dapat mengenal diri peribadi orang yang meninggal dunia, maka sewaktunya meninggal dunia, gunakanlah kesempatan itu untuk menziarahi keluarganya dan ucapkanlah takziah.

***dipetik dari buku "Bagaimana Menyentuh Hati"

Thursday, May 27, 2010

l LIFELINE 4 GAZA l Break The Siege

Bismillahirahmanirahim..

Assalamualaikumwarahmatullah..

Saya kira ramai yang sudah tahu dan ramai yang juga belum tahu tentang konvoi Lifeline4Gaza (LL4G) ini. Dan ramai juga yang tahu tetapi hanya memandang sepi konvoi ini.

“Lets break the siege now, before it’s too late! They need their freedom from the horror of Israeli occupation, they need supports from people like u&me, people next to u, people next to me, to let them have the opportunity to rebuild their lives. But, alot af people still dont know this mission. Help us get the word about LL4G &our initiative out&reaching people all over the nation! Please..Please.. Spread the cause! –status fb LL4G

Selepas membaca status FB LL4G di atas, saya merasa bertanggungjawab untuk melaksanakan saranan LL4G untuk menyebarkan kepada orang ramai tentang misi ini. Dan isu Palestin ini bukan hanya tanggungjawab hanya rakyat Palestin, NGO keamanan, saya, kamu tetapi tanggungjawab semua umat Islam. Kerana tanah Palestin itu adalah milik Allah, milik umat Islam, bukan milik Yahudi-Israel.

LL4G merupakan gabungan NGO-NGO di seluruh dunia yang menyokong kebebasan dan keamanan bumi Palestin di mana misinya adalah untuk menghantar bantuan kepada rakyat Palestin melalui jalan laut. Iaitu satu-satunya jalan yang tinggal untuk masuk ke Gaza.

LL4G ini dinaungi oleh IHH (Yayasan Keamananan dan Hak Asasi) Turki di mana ia disokong penuh oleh PM Turki, Recep Endorgan.

Ketika ditanya apakah ada perancangan-perancangan lain sekiranya konvoi ini tidak berjaya memasuki Gaza, Presiden IHH, Bulent Yildirim menjawab, “Plan A kita adalah kita akan memasuki Gaza. Plan B kita adalah kita akan memasuki Gaza. Dan Plan C kita adalah kita akan memasuki Gaza”.

Malaysia menghantar seramai 6 orang peserta yang terdiri daripada wakil2 NGO iaitu Haluan Palestin, JIM, Pace, Muslim Cara, dan Yayasan Amal dan di ketuai oleh Tn Haji Noorazman bin Mohd Samsuddin.

Wakil2 dari Malaysia yang terpilih... Mission to Gaza..!!

Ramai yang menghantar para mujahid

Istimewa, sang isteri yang setia. Antara bangga dan hiba.

Gambar yang paling menyentuh hati, sebak.. Inilah perjuangan.

Konvoi LL4G ini akan membawa 9 buah kapal-kapal konvoi bantuan kemanusiaan. Barangan yang dibawa adalah perlatan binaan, peralatan sekolah dan perubatan, makanan dan sebagainya. Di mana sama sekali tidak membawa senjata.

Konvoi ini disertai oleh 45 buah negara dan dijangka seramai kira2 600 peserta. Peserta konvoi dari serata dunia yang berkumpul di Turki ini telah berlepas ke Antalya dalam masa untuk menunggu sama konvoi kapal dari Greece. Mereka semua dilepaskan dalam satu majlis sambutan yang gilang gemilang dengan ucapan wakil beberapa NGO seluruh dunia. Dan membanggakan NGO dari Malaysia yang mewakili Asia Tenggara diberi penghormatan untuk membuka gelanggang dengan ucapan yang mengegar jiwa.

Wakil dari Malaysia, Tn Hj Noorazman membuka 'gelanggang'

Acara sebelum berlepasnya kapal Mavi marmar

Perkembangan setakat ini, difahamkan bahawa Konvoi yang sepatutnya bertolak pada hari selasa, 25/5 terpaksa ditangguhkan kerana masalah yang dihadapi oleh kapal daripada Greece yang tidak dapat tiba di perairan Cyprus seperti yang dijadualkan.

Perkembangan terbaru, sembilan buah kapal membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza akan berlepas pada jam 5 petang waktu tempatan (jam 10 malam waktu Kuala Lumpur) dari ini, Khamis 27 Mei.

Salam, The convoy will sail to Gaza at 10.00pm (Malaysian time). Please make do'a as the Israeli navy and the Jewish radical groups will be blocking our convoy from entering Gaza' - ketua konvoi LL4G, Tuan Hj. Noorazman Mohd Samsuddin.

Bilangan peserta juga bertambah kepada seramai lebih 750 orang sukarelawan dari lebih 50 buah negara, termasuklah tokoh-tokoh politik dan selebriti.


Gerakan jihad bermula.. Takbir..!!

Meriah, sokongan padu dari orang ramai

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang LL4G dan untuk dapatkan laporan harian berkenaan dengan konvoi ini. Boleh dptkan di sini;

Facebook LL4G

www.lifeline4gaza.org

Palestin kini

Saya mendengar laporan harian peserta konvoi dari Malaysia, yang diberikan oleh Ketua rombongan dari Malaysia Haji Noorazman. Beliau meminta doa, sumbangan dan sokongan semua untuk konvoi jihad kemanusiaan ini. Beliau juga mengatakan bahawa sumbangan untuk konvoi kali ini masih jauh dari target yang disasarkan. Jadi mohon sumbangan semua.

Pelbagai risiko berbahaya kemungkinan boleh berlaku kepada peserta2 konvo ini. Anda boleh baca di sini.

Jadi mohon doa dari sahabat-sahabat semua moga konvoi ini berjaya mencapai matlamat sebagai manifestasi sokongn anda kepada Palestin. Isu Palestin adalah isu akidah, isu ummah, kayu ukur keimanan umat Islam. Mereka tanggungjawab kita.

Let’s break the siege…!! Spread the cause…!!

p/s:
1) Sumber gambar dan info diambil di sini.

Friday, April 30, 2010

7 Perkara Untuk Mulakan Hari Anda

Perkara terbaik yang anda patut lakukan di waktu pagi, adalah :

1. Bersyukur, bersyukur, bersyukur.
Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang kelmarin.

2. Tekad Bermotivasi.
Pasang niat dalam hati yang anda mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua.

Di waktu awal pagi, jangan buka email, baca newspaper, baca gosip-gosip mahupun join sesi mengumpat bersama kawan-kawan. Sebab, ia menerbitkan energi negatif lalu menghalang anda dari bermotivasi sepanjang hari.

3. Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi.
Ikuti sesi-sesi motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr Izzy di Hot FM atau dilaman web Kuliyyah.net. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi-sesi motivasi pendek ni.

Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak di jaga ia mudah turun. Kesannya, anda menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas.

4. Dalam Apa Jua Yang Anda Buat, Mulakan Dengan Bismillah.
Bila anda mula punch card nak masuk kerja, baca bismillah, moga anda dijauhkan dari bisikan syaitan yang membuat anda lalai, mengantuk, macam tak cukup ‘cas betri’ saja.

Andai kata anda seorang pelajar, bermula dari nak masuk kelas, duduk di kerusi anda dan mula nak bukak buku, mulakan semuanya dengan bismillah. Moga apa jua yang anda lakukan mendapat keberkatan.

Masuk saje ke dalam kelas, pasang niat anda mahu menuntut ilmu. Bila istiqamah melakukannya, anda punya peluang cerah untuk menjadi cemerlang!

5. Set Target Kemajuan Diri Sendiri
Ini juga kurang dititikberatkan.
Bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau ke tempat kerja, kita tak tahu apa yang kita nak capai hari tu. Betul tak?

Kita hanya nak sampai di sana, bekerja (atau menghadiri kelas) lepas tu nanti petang balik rumah, berehat, makan, minum, pastu tidur. Esok pagi, bangun dan perkara sama berulang lagi.

Hidup Anda bagai dalam 1 bulatan, situ-situ saja.

Mulai hari ini, ubah sikap anda. Set target apa yang anda mahu capai, lagi best setkan untuk setiap hari.

Andai anda seorang pelajar, set target berapa bab yang anda nak ulangkaji, berapa buah buku yang anda nak baca dalam minggu ni, berapa soalan anda nak bertanya pada lecturer atau guru anda nanti.

Andai anda seorang usahawan, set target berapa jualan yang anda nak capai hari ini dan berapa keuntungan yang anda nak dapat hasil dari bisnes anda. Set juga apa yang anda nak pelajari hari ni dalam bidang bisnes anda.

Andai anda seorang pekerja, set berapa tugas yang anda nak siapkan dan set limit masa untuk anda menyiapkan segalanya. Kecekapan seorang pekerja di nilai dari kepantasan, ketepatan dan kekemasan.

6. Lihat Warna Cerah
Warna boleh mempengaruhi mood.
Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea.

Setiap hari, lihat warna-warna yang cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Cara ni saya dah test sendiri, berkesan sungguh!

Dekatkan diri dengan benda-benda berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood anda menjadi positif.

7. Penuhkan Hati Dengan Kemaafan
Lepaskan segala yang dulu-dulu. Maafkan orang diwaktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang.

Lepaskan dendam, rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan yang sewaktu dengannya.

Andai emosi-emosi negatif ni bersarang di hati (walaupun sedikit) ia menghalang motivasi. Kesannya, anda jadi orang yang tak bersemangat langsung.

Lebih teruk, anda jadi orang yang berfikiran negatif, hanya nampak yang negatif dalam diri setiap orang, setiap situasi dan setiap benda.

Anda mesti berubah untuk kemajuan diri.

Berani Berubah Untuk Kecemerlangan Hidup.

Sumber: Kelab Iqra' UTHM

Wednesday, April 7, 2010

Warkah Buat Barisan MPP 2010 /2011

Warkah buat barisan MPP 2010/2011
(Kebersamaan dalam perjuangan)

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum,

Salam perjuangan terutamanya untuk semua barisan majlis perwakilan pelajar Universiti Malaysia Kelantan 2009/2010. Tahniah diucapkan kerana telah berjaya membentuk satu barisan baru bagi memimpin semua rakan mahasiswa UMK dalam membangun bersama dan membentuk perubahan bermula dari varsiti, menterjemah aspirasi negara.
InsyAllah...

Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti bangunan yang tersusun kukuh. (AsSoff:4)

Pertamanya, gembira melihat barisan kalian dibawah pimpinan saudara Azfar bin Dol Mat bersatu membentuk satu organisasi usrah(keluarga) bekerjasama antara satu sama lain dibawah satu perjuangan fi sabilillah.. Insya Allah kami dari keluarga Jawatankuasa Teman sentiasa berdoa untuk kalian semua sentiasa bersatu dalam melalui perjuangan kalian dan diharap perjuangan ini tidak hanya terhenti disini semoga dakwah kita berterusan...

Dan hendaklah ada diantara kamu satu puak yang menyeru(berdakwah) kepada kebajikan(mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah( buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang berjaya. (AlImran:104)

Semoga dengan peluang yang diberikan Allah s.w.t ini dimanfaatkan sepenuhnya oleh kita semua. Sekadar peringatan bersama, walau apa segala yang kita lakukan adalah kerana Allah s.w.t dengan mengikut ajaran Rasulullah s.a.w. Oleh itu saya ingin mengajak kalian semua supaya mempersiapkan diri dan bersatu dalam mengerakkan dakwah Islamiyyah ini. Take this opprutunity melalui program kalian untuk menyebarkan dakwah merubah mentaliti masyarakat sekarang yang kian terpesong dan kami dari pihak jawatankuasa teman sentiasa bersedia membantu kalian meneruskan perjuangan kalian membentuk satu ummah varsiti yang berguna kepada masyarakat kemudian hari.

Ketahuilah, setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin akan ditanya atas pimpinannya. Dan pemimpin manusia juga merupakan pemimpin yang akan ditanya atas kepimpinanya.

Alhamdulillah, ini adalah sedikit sebanyak perkongsian yang di peroleh daripada program pendakwah muda baru-baru ini. Perlu diingatkan menjadi seorang da’ie adalah sesuatu kewajipan bagi kita ummat Rasulullah s.a.w.dan pelbagai dugaan dan cabaran yang akan ditempuhi sepanjang menyebarkan dakwah Islamiyyah ini. Diingatkan lagi, kepentingan kita berkeluarga adalah saling memperingati antara satu sama lain selain kita sendiri perlu sentiasa bermuhasabah diri atas apa yang kita telah lakukan.

Demi Masa!
Sesungguhnya manusia didalam kerugian
Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan
Kebenaran serta berwasiat dengan kesabaran.. (AlAsr).

Justeru itu. Bermula dari sekarang kita seharusnya memperkuatkan jemaah, menguatkan ukhuwah fillah bersama. Akhir sekali ingin dikongsi bersama
Hadis riwayat at-Tirmidzi

Sesiapa yang suka supaya dikabulkan doanya oleh Allah diwaktu kesulitan dan kesusahan, maka hendaklah dia memperbanyakkan doa di waktu senang.

Semoga perkongsian ini mampu membantu refresh kita bersama tentang perjuangan sebenar untuk memartabatkan Islam.. Insya Allah, untuk renungan bersama kata –kata daripada buya Hamka, ”hujung kepada akal adalah fikir, dan pangkal kepada agama adalah zikir”.

Saturday, April 3, 2010

...perkongsian bersama...

Sabar

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah - buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang - orang yang sabar, (yaitu) orang - orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan : “Innaa lillaahi wa innaa ilaihi rajiuun” (QS Al-Baqarah: 155 - 156)
Sesungguhnya Allah menjadikan dunia bukan sebagai tempat pembalasan ( pahala atau siksa), bukan pula sebagai tempat memutuskan sesuatu perkara, akan tetapi Allah menjadikan dunia sebagai tempat untuk membersihkan diri, tempat ujian dan cobaan. Peralihan dari satu waktu ke waktu adalah merupakan rangkaian cobaan hidup yang sambung menyambung. Lepas dari satu cobaan, muncul lagi cobaan hidup yang lain. Adanya cobaan bagi ahli iman mengandung tujuan dan hikmah yang banyak, di antaranya ialah:

1. Untuk membersihkan barisan mukminin dari mereka yang hanya mengaku-mengaku beriman. Dalam keadaan damai dan tentram, yang baik dan yang buruk berbaur. Dengan adanya ujian akan tampak siapa yang ikhlas setia dan yang tidak, seperti terujinya emas murni dan emas imitasi melalui pembakaran. Firman Allah SWT dalam Al-Qur’an : “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak akan diuji lagi ? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang - orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang - orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang - orang yang dusta”(QS Al Ankabut:2 - 3).

2. Mendidik kaum beriman dan menjernihkan hati mereka. Mereka akan menjadi matang melalui ujian, seperti matangnya makanan dengan api.

3. Meningkatkan kedudukan orang-orang beriman di sisi Allah SWT.
Dengan ujian Allah meningkatkan derajat mereka, melipatgandakan pahala mereka, dan menghapus dosa - dosanya. Tiap manusia tidak luput dari dosa karena mereka bukan malaikat yang suci. Tidak ada orang yang maksum dari dosa kecuali para Nabi. Karunia rahmat Allah SWT bagi manusia sehingga mereka diuji untuk menghapus dosa - dosa mereka yang terbukti bersabar dan berjuang karena Allah semata. Sabda Rasulullaah SAW: “Tidaklah seorang muslim menderita karena kesedihan, kedudukan, kesusahan , kepayahan, penyakit dan gangguan duri yang menusuk tubuhnya kecuali dengan itu Allah mengampuni dosa - dosanya.”
Untuk mengatasi segala ujian dan cobaan ini, tatkala mendekati usia baligh manusia diberi dua kekuatan oleh Allah SWT. Kekuatan pertama ialah kekuatan hidayah untuk mengetahui kebenaran-kebenaran secara tepat dan akurat, sedangkan kekuatan kedua adalah sabar. Kekuatan kedua merupakan pelengkap bagi kekuatan pertama yang akan membantu dan menopangnya dalam menghadapi perang melawan hawa nafsu dan godaan syaitan.
Dikatakan bahwa sabar adalah perilaku utama yang dengannya orang tercegah dari berbuat hal - hal yang buruk dan tidak baik. Ia merupakan suatu kekuatan jiwa yang dengannya segala perkara menjadi maslahat dan baik. Arti sabar menurut bahasa ialah ‘mencegah’ dan ‘menahan’, sedangkan lawannya ialah ‘keluh kesah’ dan ‘gelisah’. Sabar merupakan pegangan seorang mukmin dalam gerak langkahnya. Sabar yang terpuji dalam Al-Qur’an ialah karena Allah dan bukan untuk memperoleh pujian atau tanda jasa dari manusia. “Dan untuk Rabbmu hendaklah kamu bersabar” (QS Al Muddatsir: 7)
Sabar terbagi menjadi 3 bagian:

1. Sabar terhadap perintah, dengan jalan menaatinya.
Sabar dalam ketaatan berarti sabar terhadap tugas yang berat. Seorang yang taat dan patuh membutuhkan sabar dalam tiga hal.
Pertama, sabar sebelum ketaatan, yaitu dengan mengikhlas-kan niat, dalam melawan bayang - bayang riya dan penyimpangan lainnya. Membulatkan tekad untuk jujur dan menepati janji ini berat bagi orang yang mengerti hakekat niat, ikhlas dan keburukan riya.
Kedua, sabar pada saat bekerja, agar tidak melalaikan Allah dan tidak malas untuk menepati pelaksanaan peraturan dan hukum Allah. Selalu sabar melawan kelemahan, kekesalan dan kejenuhan. Ini juga merupakan sabar yang berat.
Ketiga, setelah selesai pekerjaan dibutuhkan kesabaran dengan tidak merasa bangga dan menepuk dada karena riya dan mencari popularitas, sehingga mengakibatkan hilangnya keikhlasan.

2. Sabar terhadap larangan dan kemungkaran dengan jalan menjauhinya

3. Sabar menghadapi taqdir, dengan cara tidak berkeluh kesah.
Sabar juga terbagi dua, sabar yang diusahakan (ikhtiyari) dan sabar yang dipaksakan (idhthirari). Sabar ikhtiyari lebih utama daripada sabar idhtirari, karena sabar idhthirari bisa dimiliki oleh semua manusia dan terdapat pada orang yang tidak ada padanya sabar ikhtiari. Sabarnya Nabi Yusuf as dalam menghadapi goadaan istri al-‘Aziz lebih utama dari kesabarannya atas kejahatan dan tipu muslihat saudara-saudaranya yang melem-parkannya ke dalam sumur.
Orang tidak boleh merasa cukup dengan satu jenis kesa-baran saja, karena ia hidup di antara perintah-perintah yang harus ia kerjakan dan larangan - larangan yang mesti ia tinggalkan, sebagaimana ia juga senantiasa berada di antara ketentuan- ketentuan taqdir yang harus ia terima, dan nikmat yang wajib ia syukuri. Ia tidak pernah lepas dari keadaan - keadaan seperti itu. Maka kesabaran tersebut harus senantiasa ia miliki sampai mati. Kesabaran merupakan suatu hal yang sulit dan harus diusahakan dengan susah payah oleh manusia.Al-Qur’an mengisya-ratkan beberapa faktor yang menunjang terlaksananya dan meringankan manusia, antara lain:

1. Memahami arti kehidupan yang sebenarnya.
Kehidupan dunia bukanlah surga kebahagiaan atau tempat tinggal abadi, tetapi medan pelaksanaan tugas dan menempuh ujian dan cobaan. Al Qur’an menjelaskan bahwa kehidupan dunia penuh kesulitan dan kepayahan. Firman Allah: “Sesungguhnya Kami menciptakan manusia dalam susah payah.” (QS Al Balad: 4)
Allah SWT menciptakan kehidupan dunia ini bercampur antara kesenangan dan kesusahan, antara kenikmatan dan penderitaan, antara hal - hal yang disenangi dan yang dibenci. Tidak akan ada suka tanpa duka, atau kesehatan tubuh tanpa penyakit, atau istirahat penuh tanpa lelah, atau pertemuan tanpa perpisahan, atau keamanan tanpa ketakutan.

2. Menyadari bahwa sesungguhnya manusia adalah milik Allah.
Allah SWT telah menciptakan manusia dari tiada. Jika ditarik kembali sebagian yang dimiliki manusia maka sudah seharusnya dia tidak marah kepada pemberinya dan pemiliknya. Firman Allah: “Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allah-lah (datangnya), dan bila kamu ditimpa kemudharatan, maka hanya kepada-Nya lah kamu meminta pertolongan:” (QS An Nahl : 53)

3. Yakin akan adanya pahala yang baik di sisi Allah
Tidak ada dalam Al Qur’an janji pahala dan ganjaran yang lebih besar daripada pahala sabar. Firman Allah SWT: “Dan orang - orang yang beriman dan mengerjakan amal - amal yang sholeh, sesungguhnya akan Kami tempatkan mereka pada tempat yang tinggi dalam syurga, yang mengalir sungai - sungai di bawahnya, itulah sebaik - baik pembalasan bagi orang - orang yaang beramal, (yaitu) yang sabar dan bertawakkal kepada Rabbnya.”(QS Al Ankabut: 58 - 59)

4. Beriman kepada taqdir dan sunatullah
Apa yang menimpa diri seseorang bukanlah suatu kesalahan atau kekeliruan atau terjadi secara kebetulan. Semua yang sudah ditentukan taqdir-Nya tidak mungkin salah atau meleset. Taqdir Allah merupakan suatu kepastian baik manusia itu rela menerimanya ataupun marah -marah, baik dengan sabar ataupun dengan gelisah. Orang yang berakal harus sabar dan rela agar tidak kehilangan pahala. Kalau tidak sabar dengan rela maka sabar terpaksa yang dilakukannya tidak ada nilainya baik dari segi dien ataupun dari segi moral.
“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan - Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS.Al Hadid: 22 - 23)

5. Yakin akan terbebas dari musibah
Keyakinan akan datangnya kemenangan dari Allah bagi orang - orang beriman sebagai ganti ujian dan cobaan yang dialaminya akan menghilangkan kegelisahan batin, menghapus rasa putus asa, memerangi jiwa dengan sinar harapan dan percaya akan hari esok yang lebih cerah. Optimisme atau harapan adalah penggerak yang kuat, sedangkan rasa putus asa merupakan penyakit berbahaya bahkan dapat mematikan. Tak lupa pula memohon pertolongan kepada Allah SWT, berlindung kepada-Nya, berkeyakinan bahwa dia dalam perlindungan, pembelaan dan pemeliharaan Allah SWT, maka dia tidak akan teraniaya.
Firman Allah SWT:“Dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang - orang yang sabar.” (QS.Al Anfaal:46)

6. Meneladani orang - orang yang sabar dan memiliki kebulatan tekad
Merenungi dengan seksama perjalanan hidup orang - orang yang sabar, khususnya para nabi dan rasul pembawa risalah Allah dan orang - orang pilihan kesayangan Allah, dapat menopang kesabaran. Ayat- ayat yang turun di Mekkah banyak meriwayatkan perjuangan para nabi. Bahkan diulang - ulang dalam beberapa surat sebagai pelipur dan penghibur bagi Muhammad SAW dan kaum beriman. Juga sebagai penguat batin dalam menghadapi musuh -musuh da’wah yang kuat perlawanannya dan banyak jumlahnya. “Dan semua kisah dari rasul - rasul Kami ceritakan kepadamu ialah kisah -kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu dan dalam surat ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang - orang yang beriman.” (QS.Huud: 120).
“Mengapa kami tidak akan bertawakal kepada Allah padahal Dia telah menunjukkan jalan kepada kami dan kami sungguh - sungguh akan bersabar terhadap gangguuan - gangguan yang kamu lakukan kepada kami. Dan hanya kepada Allah saja orang - orang yang bertawakal itu berserah diri” (QS.Ibrahim: 12)*

Thursday, April 1, 2010

Sujud Sejadah


1.Apa itu sujud sejadah? same ke dgn sujud tilawah?

sujud tilawah atau sujud sajadah berlaku apabila ketika mana kita membaca ayat yang menyuruh atau menyebut tentang sujud kepada Allah.. apabila sampai ke ayat tersebut.. maka disunatkan sujud.. samaada di dalam solat atau di luar solat.. cth zaman sekolah asrama dulu kan..kalau semasa solat subuh tue.. imam selalu baca surah as-sajadah..(bila dah habis sekolah,dh jarang buat walaupun hafal surah tu...)

dlm surah ni ada part yg bila sampai tanda masjid tu,(dlm resam uthmani biasanya)..kita disunatkan sujud dan ada bacaan khusus yg boleh dibaca..but if tak hafal or tak dpt nk hafal walaupon dh cuba byk kali..cukup sekadar bertasbih..

cth bila sampai ayat ni dlm surah sajadah ayat 15..
إِنَّمَا يُؤۡمِنُ بِـَٔايَـٰتِنَا ٱلَّذِينَ إِذَا ذُڪِّرُواْ بِہَا خَرُّواْ سُجَّدً۬ا وَسَبَّحُواْ بِحَمۡدِ رَبِّهِمۡ وَهُمۡ لَا يَسۡتَكۡبِرُونَ ۩ (١٥)

dari Omar bin Al'Ash, RA, bahawa Rasulullah SAW menerangkan kepadanya lima belas "ayat sajadah" yang tersebut di dalam al quran (hadis hasan - riwayat abu daud) - Mustika Hadis, Bab Sujud Tilawah dan Sujud Syukur,226..sila rujuk if ada kemusykilan..

Tempat-tempat(ayat-ayat) disunatkan sujud sajadah dlm Quran

1. QS. Al-A'raf 206
2. QS. Ar-Ra'd 15
3. QS. An-Nahl 50
4. QS. Al-Isra 109
5. QS. Maryam 58
6. QS. Al-Hajj 18
7. QS. Al-Hajj 77
8. QS. Al-Furqan 60
9. QS. An-Naml 26
10. QS. As-Sajdah 15
11. QS. Shaad 24
12. QS. Fushilat 38
13. QS. An-Najm 62
14. QS. Al-Insyiqaaq 21
15. QS Al-Alaq 19

2.Apa bacaan semasa sujud sajadah ni?

Bacaan khusus yg diberikan ialah:
sajjada wajhialillazhi, kholaqohu, wasthouwarohu,wshaqqossam'ahu,wabasthorohu bihaulihi fatabarokallahu ahsanul kholiqeen.

Ertinya: "Aku bersujud dengan wajahku kepada Dzat yang telah merupakan dan menciptakannya, dan menciptakan pendengaran dan penglihatannya dengan kekuatan-Nya. Maha memberkati Allah, sebaik-baik Pencipta."

if tak dpt nk hafal ayat ni,cukup sekadar kita baca:
sajjada wajhialillah

if tak dpt juga or terlupa..bertasbihlah (Islam tu mudahkan?)

p/s:maaf tak dpt nk bg dlm tulisan arab..ada kekurangan or confuse dgn sebutan,sila tinggalkan comment..tq
2.Hukumnya??

sunat muakkad..sunat yg amat digalakkan..takpe jika tak buat..(maybe tak sedar or nk cepat)..sebaiknya,buat lah ek..

3.Macammana nak buat ek??
~dlm solat:
Cara melakukan sujud sajadah ialah terus bersujud (tanpa niat, dan tanpa mengangkat tangan) sebaik sahaja selepas membaca ayat sajadah, dan membaca doa sujud sajadah di dalam sujud, lalu kembali berdiri dan meneruskan bacaan selanjutnya. Sekiranya bacaan ayat sajadah itu telahpun tamat, maka teruslah rukuk selepas berdiri sebentar apabila bangun dari sujud.

Adalah sunat bertakbir "Allah-Akbar" sebelum turun dari qiam untuk melakukan sujud sajadah. Disunatkan juga agar bertakbir apabila naik dari sujud..tak perlu mengangkat tangan ketika naik dari sujud.

Di dalam solat berjemaah, makmum wajib ikot imam sama ada imam itu buat sujud sajadah ataupun tidak. Bercanggah dari mengikuti imam akan menyebabkan solat makmum itu batal.(sume dah tau kan?)

Walau bagaimanapun bagi sembahyang yang dibaca dengan suara perlahan, umpamanya solat Zuhur, if imam tu rajin baca surah lain..sujud sajadah sunat dibuat oleh imam setelah dia selesai menunaikan sembahyang supaya tidak menimbulkan kekeliruan di kalangan makmum.
~di luar solat:
Rukun sujud sajadah di luar sembahyang ialah:
1. Niat - iaitu "Sahaja aku sujud sajadah kerana Allah Ta'ala"
2. Takbiratul-ihram
3. Sujud
4. Salam.

Sujud sajadah di luar solat adalah disunatkan kepada pembaca dan juga pendengar bacaan ayat sajadah, dan sujud si pendengar itu tidak tergantung sama ada pembaca (qari) itu turut sujud atau tidak(pehe dok?)..maksudnye sujud si pendengar td sah walaupun si Qari tak sujud..(ni juga tunjukkan Islam tu senang..if rasa malas nk baca,dgr je kat laptop..then sampai part yg kena sujud,sujud lah..=)

Syarat sah sujud sajadah di luar sembahyang adalah sama seperti syarat sembahyang (suci dari hadas besar dan kecil, mengadap kiblat, menutup aurat, dan sebagainya), dan tidak berjangka waktu yang lama antara bacaan ayat sajadah dan perbuatan sujud.(tp jgn lama sgt beza waktu baca/dgr dgn nak sujud)

cth case study:
Sekiranya seseorang itu mendengar bacaan ayat sajadah dan tidak berupaya untuk sujud sajadah (umpamanya sedang memandu), maka bolehlah ditangguhkan sujud sajadah itu hingga ketika dia boleh, asalkan tidak terlampau lama masa yang terluput di antaranya.

tak payah berwuduk untuk sujud sajadah ketika di luar solat, namun berwuduk itu adalah lebih afdal.

Disunatkan bacaan takbir "Allahu-Akbar" (selepas daripada Takbiratul-ihram) ketika hendak sujud, dan disunatkan juga bertakbir apabila bangun dari sujud sebelum salam.

tak perlu untuk seseorang itu bangun dari duduk untuk berdiri (qiam) apabila hendak melakukan sujud sajadah di luar solat. Namun begitu, apabila seseorang itu sedang berdiri, maka perlulah dia bertakbiratul-ihram di kala qiam, lalu sujud, duduk, dan salam.

p/s:sebarang kekeliruan,sila tanya ek..or anyone nk mudahkan lg ayat diatas utk difahami,sile tinggalkan comment..tq

4.dalilnya???

Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka
(kitab sahih muslim:no 900)

menjawab hal hukum ,ini dalilnye...

Dari Umar r.a.: Pada suatu hari Jumaat, dia (Rasulullah) membaca surah al-Nahl di atas mimbar, maka ketika sampai pada ayat sajadah, dia lalu turun dan sujud. Dan para hadirin juga turut melakukan sujud. Pada hari Jumaat berikutnya, dibacanya surah berkenaan, lalu apabila sampai pada ayat sajdah dia berkata: "Wahai manusia, sebenarnya kita tidak diperintahkan (diwajibkan) sujud tilawah. Tetapi barangsiapa bersujud, dia telah melakukan yang benar. Dan barangsiapa yang tidak melakukannya, maka dia tidak mendapat dosa." (HR Bukhari)

sekian..sebarang kekurangan n kelemahan amat dikesali..mutassifahunna..

_Islam milik bersama_

p/s:..jgn khususkan ibadah pd hari jumaat semata...istiqamah lah..(mudah nk cakap tp susah nk buat)..pesanan ni jg milik bersama terutama kpd pemilik blog ni..jazakumullah khairon katheera..

PESANAN TAMBAHAN:

Menetapkan amalan atau ibadat secara khusus pada malam Jumaat sahaja, adalah juga merupakan suatu larangan yang terang daripada nabi s.a.w. sebagai mana di dalam hadis baginda : "Jangan kamu mengkhususkan malam Jumaat dengan Qiyam daripada malam-malam yang lain" -Riwayat Imam Muslim.

Qiyam yang dimaksudkan di atas boleh kita ertikan dengan sebarang jenis ibadah, samada ianya solat, berpuasa, berzikir mahupun membaca al-Quran. Ini merupakan larangan yang jelas, dan kita selaku umat Islam dilarang keras mengingkari larangan baginda s.a.w

Sunday, March 7, 2010

Edisi ke 3 Tinta Wardah

Perkongsian bersama :

MUHAMMAD SEBAGAI QUDWAH HASANAH

Bersama Menghayati peribadi Rasulullah S.A.W

Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga pernah memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap dimasak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur.

Saiyidatina Aisyah menceritakan “kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga. Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang.”

Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda amat lapar pada waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, “Belum ada sarapan ya Humaira?”(Humaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina Aisyah yang bererti ‘Wahai yang kemerah-merahan’ ). Aisyah menjawab dengan agak serba salah, “Belum ada apa-apa wahai Rasulullah.”

Rasulullah lantas berkata, “Jika begitu aku puasa saja hari ini” tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya. Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur, “Mengapa engkau memukul isterimu?” Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, “Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku memukulnya”. “ Au tidak bertanya alasanmu.” Sahut NAbi s.a.w. “Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?”

Pernah baginda bersabda, “sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya. “Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat.

Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat, pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menngerutup seolah-olah sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Saiyidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang, “Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?”

“Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, Aku sihat dan segar.”

"Ya Rasulullah…mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit…” desak Umar penuh cemas.

Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat menahan rasa lapar. Batu-batu kecil itulah yang menimblkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda. “Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan, kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?”

Lali baginda menjawab dengan lembut, “Tidak para sahabtku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan Allah nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?”

“Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah Allah buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak.”

Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang penuh kudis, miskin dan kotor. Hanya diam dan bersabar bila kain rinda’nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah dilehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.

Ketika pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak. Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi. Bila ditanya oleh saiyidatina Aisyah, “Ya Rasulullah, bukankah engkau telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?”

Jawab baginda dengan lunak, “Ya Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba yang bersyukur.”

Edisi ke 2 Tinta Wardah

sedikit sebanyak perjalanan dalam kehidupan akan memberi pengajaran bermakna dalam setiap pembelajaran melalui adanya pemerhatian......

Ulasan untuk tinta wardah kedua :

'Sekitar perkembagan UMK, pilihan raya kampus (PRK) telah dilaksanakan dan berjalan dengan lancarnya. Tahniah diucapkan kepada calon MPP yang telah diberi kepercayaan oleh seluruh warga UMK untuk meneruskan rantai-rantai perjuangan di Universiti Malaysia Kelantan' -Editor-

Perkongsian bersama :

AIR MATA NABI ADAM

Tahukah kalian semua semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah S.W.T
Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "sedap sungguh air ini".

Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan Nabi Adam semakin hebat menangis. Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu yang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu"

Ibrah : Pintu taubat Allah S.W.T sentiasa terbuka untuk hamba-hambaNya yang benar-benar inginkan keampunanNYa. Walau sebesar mana dosa yang kita lakukan, pasti DIA akan mengampuni dosa hambaNya yang bertaubat. Allah Maha Pengampun dan Dialah Yang Maha Penghapus Dosa...



Jom Amalkan 7M :

1-Musyarakah : yakin bahawa dirinya mempunyai kecantikan tersendiri.
2-Murakabah : menerima dengan insaf dan syukur keadaan diri sendiri.
3-Muhasabah : sentiasa melihat kekuranga diri dan memperbetulkannya.
4-Muakobah : sentiasa mendidik diri agar berusaha menjadi wanita sempurna.
5-Muqarrabah : sentiasa mendekatkan diri dengan Allah SWT.
6-Mujahadah : berusaha melawan segala bentuk hawa nafsu yang cuba menguasai diri.
7-Muarabah : cuba menangkis segala kejahatan yang ada dalam diri.

Wednesday, March 3, 2010

Hadith Minggu Ini

Dari Abu Musa r.a, dari nabi s.a.w katanya:”Allah Azza wa Jalla membentangkan tangan-Nya pada malam hari untuk menerima taubat orang yang bersalah siang hari, dan membentangkan tangan-Nya siang hari untuk menerima taubat orang yang bersalah malam hari sehingga matahari terbit di Barat.”

Friday, February 26, 2010

Rasulullah merindui umat akhir zaman



Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirahim

Perkongsian ini sekadar utk memgingat saudara-saudari tentang Rasullullah s.a.w bersempena hari keputeraan beliau 1431 H. Ingin diingatkan disini Rasulullah amat merindui umat beliau pada zaman selepas kewafatan beliau yang beriman dengan beliau. Bagaimana kita hendak membalas rasa rindu orang terhadap kita terutama ornag yg paling dikasihi oleh Allah. Bersempena dengan Maulidur Rasul ini ingin mengajak sahabat semua berselawa kepada Rasulullah s.a.w dan memperingati jasa beliau memyebarkan agama islam…



Suasana di majlis pertemuan itu hening sejenak. Semua yang hadir diam membatu. Mereka seperti sedang memikirkan sesuatu. Lebih-lebih lagi Saidina Abu Bakar. Itulah pertama kali dia mendengar orang yang sangat dikasihi melafazkan pengakuan demikian.

Seulas senyuman yang sedia terukir dibibirnya pun terungkai. Wajahnya yang tenang berubah warna. "Apakah maksudmu berkata demikian wahai Rasulullah? Bukankah kami ini saudara-saudaramu? " Saidina Abu Bakar bertanya melepaskan gumpalan teka-teki yang mula menyerabut fikiran.

"Tidak, wahai Abu Bakar. Kamu semua adalah sahabat-sahabatku tetapi bukan saudara-saudaraku (ikhwan)," suara Rasulullah bernada rendah.

"Kami juga ikhwanmu, wahai Rasulullah," kata seorang sahabat yang lain pula. Rasulullah menggeleng-gelangka n kepalanya perlahan-lahan sambil tersenyum. Kemudian baginda bersuara:

"Saudaraku ialah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganku sebagai Rasul Allah dan mereka sangat mencintaiku. Malahan kecintaan mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada anak-anak dan orang tua mereka."

Pada ketika yang lain pula, Rasulullah menceritakan tentang keimanan ‘ikhwan’ baginda:
"Siapakah yang paling ajaib imannya?" tanya Rasulullah.
"Malaikat," jawab sahabat.

"Bagaimana para malaikat tidak beriman kepada Allah sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah," jelas Rasulullah. Para sahabat terdiam seketika.
Kemudian mereka berkata lagi, " Para nabi."
"Bagaimana para nabi tidak beriman, sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka."

"Mungkin kami," celah seorang sahabat.
"Bagaimana kamu tidak beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kau," pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu.

"Kalau begitu, hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka.

"Kalau kamu ingin tahu siapa mereka? Mereka ialah umatku yang hidup selepasku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tetapi tidak pernah berjumpa denganku," jelas Rasulullah.

"Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka," ucap Rasulullah lagi setelah seketika membisu. Ada berbaur kesayuan pada ucapannya itu.

Begitulah nilaian Tuhan. Bukan jarak dan masa yang menjadi ukuran. Bukan bertemu wajah itu syarat untuk membuahkan cinta yang suci. Pengorbanan dan kesungguhan untuk mendambakan diri menjadi kekasih kepada kekasih-Nya itu, diukur pada hati dan buktikan dengan kesungguhan beramal dengan Sunnahnya.

Pada kita yang bersungguh-sungguh mahu menjadi kekasih kepada kekasih Allah itu, wajarlah bagi kita untuk mengikis cinta-cinta yang lain. Cinta yang dapat merenggangkan hubungan hati kita dengan baginda Rasulullah.

selawat & salam buat junjungan mulia Rasulullah.s.a.w... ....

Tuesday, February 16, 2010

Usrah....

Dalam kesibukan panjang, Alhamdulillah diberi peluang dalam berkongsi rasa, idea, pendapat dan pandangan yang membuka pemikiran minda....Lantas, Usrah menjadi medan dalam memupuk ukhuwah fillah...Amin

Perkongsian usrah Februari :

HIKMAH SUJUD DALAM SOLAT

Sujud melegakan sistem pernafasan. Mungkin ramai dalam kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun penciptaan dan suruhan Allah s.w.t yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.
Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika kita bersolat dan sujud spiritual bebentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.wt dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula boleh :
* membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya
* membetulkan pundi peranakan yang jatuh
* melegakan sakit hernia. (burut)
* mengurangkan sakit senggugut ketika haid
* melegakan paru-paru daripada ketegangan
* mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa
* kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh
* meringankan bahagian pelvis
* memberi dorongan supaya mudah tidur
* menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun dari[ada sujud
*pergerakan otott itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada
* mengurangkan kegemukan
* pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembalike tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions)
* organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen
* mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darh ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari sudut psikologi, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.
Dari aspek perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekaligus menguatkan mentaliti seseorang.
Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna

Wallahualam.