Maklumat Lajnah

~ Perhatian !! ~

BIAR ISLAM JADI SANJUNGAN,ILMU JADI PENYULUH KEHIDUPAN

~Jom Cari Redha Allah~

~Jom Cari Redha Allah~

Wednesday, January 11, 2012

Istiqomahkah kita???

Sabda Nabi Muhammad S.A.W : "Hai Rasulullah,ajarlah kepadaku berkenaan Islam perkataan yang tidak perlu aku bertnya seseorang pun selainmu",Sabdanya : iaitu aku beriman kepada Allah dan istiqomah. 

Persoalan sekarang, benarkah diri kita ini istiqomah dalam perjuangan agama Allah.Menurut Syeikh Uthaimin dalam syarah Riyadh al-Salihin berkata : istiqomah ialah seseorang itu thabit mengikut syariat Allah s.w.t sebagaimana suruhan Allah dan di dahului dengan ikhlas kepada Allah s.w.t. Walaupun kita disuruh beristiqomah sekadar kemampuan kita tetapi kita mestilah berusaha supaya ia membetulkan dengan kebenaran.  

Pada hari ini, bidang dakwah yang menjadi kewajipan kita sebagai muslim kembali disahut dan diberi perhatian oleh golongan muda atau lebih dikenali sebagai mahasiswa. Sepanjang berorganisasi dalam kelompok mahasiswa di universiti,kadang-kala dalam diri kita merasai bahawa kita sudah beristiqomah kepada Allah s.wt dengan melakukan pelbagai kerja dalam dakwah berorganisasi. Perasaan ini sebenarnya membuka ruang diri kearah hancurnya istiqomah itu sendiri.

Kita perlu selami semula apakah maksud istiqomah,sebahagian ulama menyebut istiqomah dengan makna Thabit atau tetap tanpa gundah-gulana dan luntur semangat. Contoh terdekat yang mampu saya katakan ialah semut yang tidak pernah berhenti bekerja untuk terus kehidupan mereka.Ketika mengambil gula di dalam botol meskipun kita halau dan usir namun ia tidak lari sebelum mendapat gula tersebut. Dengan susah payah akhirnya mereka mendapat gula tersebut yang lebih besar biar pun mereka cuba beberapa kali. Sedarkah kita...semut tidak mempunyai akal namun ia tetap berjaya dalam kerjanya..apatah lagi kita yang berakal penuh dengan strategik yang mampu dilakukan.

Allah mencipta binatang dan alam bukan sekadar untuk dilihat namun untuk kita berfikir dengan pandangan kesyukuran terhadapat kehidupan ini. Semoga segala pekerjaan kita mampu memberi kekuatan dan istilah istiqomah itu mampu diterjemah.... Allah menyukai pekerjaan yang sedikit namun berterusan dan Allah sangat tidak mnyukai suatu pekerjaan yang dilakukan sekali banyak namun hanya seketika..... Fikirlah wahai pendakwah muda.....pastikan Islam terus mara...wasalam 

 Rujukan buku Himpunan hadis modal insan karangan dr Zulkifli Mohammad al-Bakri..

No comments: