Maklumat Lajnah

~ Perhatian !! ~

BIAR ISLAM JADI SANJUNGAN,ILMU JADI PENYULUH KEHIDUPAN

~Jom Cari Redha Allah~

~Jom Cari Redha Allah~

Friday, January 14, 2011

Pengisian Rohani 2

Islam penawar stres
Usaha menangkal stres

Seseorang yang berkeyakinan terhadap Islam dengan teguh memiliki sikap dan keperibadian yang sihat serta pandangan yang sihat dalam kehidupannya akan mampu menepis kehadiran stres dalam dirinya dan keluarganya. Walaupun kadang-kadang stres itu datang juga, namun dapat dihindarinya.

Secara psikologi akibat-akibat stres disebabkan oleh beberapa faktor:
1) ketakutan yang tidak diketahui apa sebabnya dan tidak mampu untuk mengenal, meramal dan mengawasinya.
2) kekurangan segala sesuatu atau orang-orang yang kita sayangi tidak menyenangkan hati kita, serta tidak mampunya kita untuk menutupi kekurangan-kekurangan dan menerima mereka.
3) tidak mampu untuk menempuh masa depan, sehingga dapat menjadi lebih stres jika kita melakukan pandangan terlalu jauh kehadapan.
4) konflik-konflik dalam fikiran, kegagalan untuk menerima realiti.
perkara tersebut terjadi kerana kekurangan kedamaian dari dalaman diri kita, sebab gangguan dalaman yang membawa kepada gangguan-gangguan dalam tingkah laku kita sekaligus berpengaruh pada kesihatan kita.

Mari kita lihat bagaimana Al-Quran menyelesaikan keadaan demikian, kerana kekurangan -kekurangan dalam diri kita itu merupakan cubaan daripada Allah SWT. Firman Allah bermaksud:
" Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, "Innaa Lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada Nyalah kami kembali). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk."
( Al-Baqarah 155-157)

Jadi dalam Islam tidak mengenal konsep untuk memiliki terhadap barang yang diciptakan oleh Allah SWT. Semuanya hanyalah merupakan pinjaman daripada-Nya. Segala sesuatu milik Allah dan akan kembali kepadanya. Oleh itu jika kita tidak memiliki sesuatu benda, mengapa kita harus berduka cita.

Jika pemahaman terhadap konsep ini telah ada dalam diri setiap umat Islam, maka umat Islam akan sentiasa tenang dan tenteram. Tidak perlu resah dan gelisah lantaran harta benda yang mulai berkurang. Seandainya Allah ingin mencabut semuanya maka dalam sekelip mata harta anda yang ada tersebut akan musnah. Oleh sebab itu tanamkan rasa kesyukuran dan kesabaran dalam diri kita masing-masing agar tidak mengeluh ketika ditimpa cubaan dan tidak terlalu gembira sehingga lupa Allah ketika mendapat limpahan rahmat.

...dipetik dari hasil penulisan Muhammad Isa Selamat; Penawar Jiwa; Psikologi Ketenangan Minda.

No comments: