Maklumat Lajnah

~ Perhatian !! ~

BIAR ISLAM JADI SANJUNGAN,ILMU JADI PENYULUH KEHIDUPAN

~Jom Cari Redha Allah~

~Jom Cari Redha Allah~

Wednesday, January 5, 2011

Pengisian Rohani 1

Di petik dari buku berjudul Penawar Jiwa; Psikologi Ketenangan Minda; Muhammad Isa Selamat...
Jangan Membohongi Diri Sendiri.
mencari-cari kesalahan orang lain itu, merupakan usaha yang dilakukan untuk mengangkat dirinya sendiri di hadapan orang lain.Ia tidak sedar bahawa dengan demikian ia telah membohongi dirinya sendiri kerana tidak sanggup menerima hakikat yang ada pada dirinya.
Firman Allah maksudnya; "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mencaci sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang," Al-Hujarat:12
Pada dasarnya, semua manusia ingin dihargai dan tidak mahu dibenci. Cacian itu hanya membuat jurang pemisah persaudaraan antara sesama manusia, terutamanya sesama umat Islam.
Berbohong dengan diri sendiri beerti menyembunyikan kekurangan diri sendiri.Terimalah segala kekurangan dan kelebihan yang ada dalam diri sendiri itu sebagai suatu nikmat yang perlu disyukuri. Bukan harus menyalahkan orang lain, jika mendapati berbagai kelemahan dalam diri kita.
Untuk itu, peliharalah diri kita dari sesuatu yang dapat merosakkan iman kita, jangan mencaci maki, dan jangan dendam bila menerima cacian, kerana; "celakalah bagi setiap pengumpat dan pencela." Al-Humazah:1
Semua orang mempunyai mata tapi jarang menggunakan ketajaman fikiran. Menurut ahli hikmah "buta hati lantaran jahil, lebih berbahaya dari buta mata". Untuk itu jangan menyalahkan orang lain.
~InsyaAllah...akan bersambung...~

No comments: